اسنادي از مرحوم آيت الله حاج سيد مصطفي خميني(ره)


 






 
اسناد زير بخشي از اوراق پرونده زنده ياد عالم مجاهد مرحوم آيت الله حاج سيد مصطفي خميني (علي الله مقامه الشريف) است.

سند شماره 1 مربوط است به احياي رژيم ننگين کاپيتولاسيون در سال 1343 توسط استبداد محمدرضا خاني که يکي از نقاط عطف نهضت امام خميني است و سخنراني آتشين امام راحل پيرامون اين قرار داد که در نهايت منجر به تبعيد امام از ايران شد.
اين سند دستخط مرحوم حاج سيد مصطفي است که قرار بود به شکل اعلاميه اي عليه کاپتولاسيون با همياري جمعي از اهالي قم تنظيم شود. مرحوم حاج آقا مصطفي در اوان تنظيم اين سند توسط ساواک دستگير شد و متن دست نوشته به دست ساواک افتاد.

در بخشي از متن اين سند امام راحل با دستخط مبارک خود مطالبي اضافه کرده اند. اين سند بخش ديگري از اسناد پر افتخار نهضت امام خميني عليه استبداد و استعمار در ايران است که نشان مي دهد در آن دوراني که شبه روشنفکران غرب گرا دست در دست استبداد و استعمار، عزت، استقلال، شرافت و استعداد ايراني را با انعقاد قراردادهايي شبيه قرارداد کاپيتولاسيون در مجالس فرمايشي به ظاهر دموکراتيک به باد مي دادند روحانيت چگونه با بيداري و آگاهي و تهور وصف ناپذير، از استقلال و عزت ملت ايران دفاع کرد.
سند شماره 2 گزارشي است از ساواک کرج پيرامون برگزاري مجلس ختم شهادت مرحوم آيت الله حاج سيد مصطفي خميني. در واژه هاي اين سند نگراني کارگزاران استبداد پهلوي از برگزاري اين گونه مراسم و تأثير شهادت آيت الله سيدمصطفي خميني در بيداري مردم کاملاً آشکار است. شهادت حاج آقا مصطفي در سلسله رخدادهاي منجر به انقلاب اسلامي يک نقطه عطف به حساب مي آيد.

سند شماره 3 بخشي از بازجويي ساواک از مرحوم حاج آقا مصطفي است که در آن ايشان با ذکر ريشه هاي خانوادگي خود مخصوصاً از پدر بزرگشان امام خميني با افتخار ياد مي کند. آنچه در اين سند جالب توجه است مرجعيت امام در آن روزهاي آغازين نهضت است که شهيد حاج مصطفي نيز به آن توجه داشته و رژيم شاه را متوجه عظمت، اعلميت و دامنه نفوذ امام در ميان حوزه و مردم ساخته اند. ذکر تعداد و برجستگي شاگردان امام در حوزه اجتهادي شيعه در خور اهميت است.
اميد است درج اين اسناد به شناخت بيش از پيش جوان از نهضت آزادي بخش و عدالتخواهانه امام خميني و زمينه هاي انقلاب اسلامي کمک نمايد.
منبع:کتاب 15 خرداد 24 - 25